Dzięki rozwojowi technologii mobilnej Internet towarzyszy nastolatkom praktycznie cały dzień.
Z raportu z badania Nastolatki 3.0 opublikowanego w 2017 roku wynika, iż niecałe 30% badanych pozostaje online cały czas niezależnie od miejsca pobytu, a 80% nastolatków korzysta z Internetu w domu. Co ciekawe, średni wiek inicjacji internetowej wśród nastolatków wynosi 9 lat i 7 miesięcy (mediana = 10 lat), z czego dziewczęta nieznacznie później niż chłopcy rozpoczynają samodzielne korzystanie z Internetu. Czas inicjacji internetowej wiąże się prawdopodobnie z zakupem lub otrzymaniem pierwszego urządzenia (smartfonu, komputera) pozwalającego na samodzielny, bezpośredni dostęp do Internetu.
Aż 83,2% badanych odpowiedziało, iż przebywało w sieci dłużej, niż pierwotnie zaplanowało, 64,2% oznajmiło, że odczuwało poirytowanie gdy Internet przestał działać lub nie miał do niego dostępu, a 66,4% stwierdziło, że korzystanie z Internetu poprawiło im nastrój. Najbardziej niepokojące są jednak odpowiedzi na dwa pytania dotyczące: rezygnacji z obowiązków szkolnych na rzecz korzystania z Internetu (29,8%) oraz okłamanie rodzica(ów), aby móc skorzystać z Internetu (19%).
Pierwsze symptomy nawyku czy uzależnienia nie muszą rozwinąć się w pełne uzależnienie. Zapewne w dużej części młodego pokolenia, z czasem, „kariera uzależnienia” wygaśnie. Niemniej jednak, brak efektywnych strategii zapobiegania takim uzależnieniom, społeczne przyzwolenie, dostępność, niskie koszty usługi powodują, że zjawisko uzależnienia od Internetu wzrasta wśród dzieci i młodzieży.
Zachęcam Was serdecznie do dokładnego przejrzenia raportu, a przede wszystkim rodziców, ponieważ to od Was zależy w jaki sposób, jak szybko i czy w ogóle Wasze dziecko zakwalifikuje się do grupy dzieci uzależnionych od Internetu.
Raport z badania Nastolatki 3.0.
Zatem, jak nauczyć dziecko bezpiecznie korzystać z Internetu?
- Ustal zasady korzystania z Internetu - określ czas, jaki dziecko może spędzić w sieci, odpowiedni do jego wieku.
- Udostępniaj dziecku jedynie pozytywne treści - wskaż serwisy, które dziecko może przeglądać i kontroluj strony, na jakie wchodzi.
- Rozmawiaj z dzieckiem o jego doświadczeniach w sieci.
- Skonfiguruj ustawienia bezpieczeństwa w urządzeniach.
- Zainstaluj program do kontroli rodzicielskiej i oprogramowanie filtrujące.
- Upewnij się, że dziecko korzysta z gier odpowiednich dla jego wieku.
- Sprawdź ustawienia prywatności i profilu dziecka na portalach społecznościowych, z których korzysta.
- Naucz dziecko zasad ograniczonego zaufania do osób i treści, z którymi może mieć styczność.
- Ustaw komputer w powszechnie dostępnym i widocznym miejscu.
- Naucz dziecko zasad Kodeksu Dobrego Zachowania w Internecie.
![]() |
Źródło: http://rodzice.net. |
Zadania rodziców:
- powinni być pierwszymi przewodnikami dzieci po Internecie,
- powinni ustalić wspólnie z dzieckiem zasady korzystania z Internetu,
- powinni odkrywać i tworzyć razem z dzieckiem bazy, które zawierać będą przyjazne strony www,
- powinni ostrzegać dziecko przed niebezpieczeństwami związanymi z podawaniem danych osobowych oraz nawiązywaniem kontaktów w sieci,
- powinni uczyć dzieci by krytycznie podchodziły do informacji znalezionych w Internecie i porównywały je z bardziej wiarygodnymi źródłami,
- powinni zachęcać dziecko do tego, aby mówiło mu o przykrościach sprawionych mu w Sieci,
- powinni nauczyć je odpowiednich zachowań w sieci.
Pamiętajcie Drodzy Rodzice, że to Waszym zadaniem jest nauczenie dziecka jak korzystać z Internetu!
Komentarze
Prześlij komentarz